Slapen met je kindje

februari 2014

Heb je zelf kleine kinderen, accepteer dan dat ze van nature veel liever bij jou in bed liggen. Kinderen voelen zich dan veilger, warmer, gekoesterd. Samenslapen is veilig, met uitzonderingen van gebruik van alcohol of slaappillen en dergelijke dat is vooral bij zuigelingen beter te vermijden. En uiteraard als sexualiteit verder buiten het zicht van de kinderen plaatsvindt, bij voorbeeld in de badkamer. Ik heb een boek over samen slapen met je baby ter inzage liggen.

Samenslapen is ook veel leuker vind ik zelf. Bij samenslapen houd je feeling met je kindje en merk je het als hij een nachtmerrie heeft of onrustig slaapt. En als hij 's nachts boven de dekens ligt kun je hem er snel weer onder leggen. Te weten dat je kindje slaapt in geborgenheid is een geruststellende gedachte.

Blog van lactatiekundige Marianne.  Over de rol van veiligheid van het bedje bij kleuters en peuters en de twijfelachtige houding van hulpverleners.

Hier een goed filmpje over hoe ongezond men in ons 'rijke' westen aankijkt tegen kleine kindjes en slapen.

Ik vraag me af of veel mensen die op volwassen leeftijd problemen hebben met slapen dit soort patronen van machtsmisbruik hebben meegemaakt. Als je daar meer over weet zou je dan contact willen opnemen? Ik raad je aan in behandeling te gaan om dit gevoel te onderzoeken. Dat is een meer structurele oplossing dan enkel een pilletje melatonine te slikken. Melatonine kan tijdelijk rust geven maar geneest niet echt. Je eigen lichaam hoort zelf de goede hormonen op tijd aan te maken, met als basis gezonde voeding en spijsvertering. Heb je last van slaapproblemen, maak een afspraak met mij voor een consult natuurgeneeskunde / holistic pulsing. Ik weet een groot aantal zaken die zorgen dat je beter kan (in)slapen en heb er al veel mensen van genezen. Ik help je graag verder zodat je weer kan genieten van een verkwikkende nachtrust.