Melatonine

Ik heb baanbrekend onderzoek gedaan naar de werking en bijwerkingen van melatonine, ik heb onderzoek laten doen bij de Rijksuniversiteit groningen en ik heb zelf ervaring met dit medicijn al vanaf 1999. De originele pagina is al ouder, van ver voordat ik als natuurgeneeskundige werkte maar geactualiseerd in juni en juli 2013, februari 2014 en juli 2019. Melatonine wordt zowel gezien als een orthomoleculaire stof al een regulier geneesmiddel en daarmee maakt het een mooie verbinding tussen deze twee normaliter veel gescheiden werelden.

Wil je een potje met capsules met melatonine bestellen, van een goed merk en met een veilige lage dosis? Bel 036-5212342 of mail me dan.

Spraakmakers NPO1, 23 juli 2019

Te laat om zelf mee te praten helaas, maar toch leuk om na te luisteren: de uitzending over melatonine en slaapproblemen bij Spraakmakers, NPO1.

Met enige regelmaat komt er een discussie op gang over de bereikbaarheid en maximaal toegestane dosering. Ik vind deze discussie erg vermakelijk gezien de kennis die ik heb over individueel verschillende werkingen. Een onderwerp waar ik nog veel over kan vertellen, een andere keer of in een lezing.

Leuk om te horen dat een aantal van dezelfde mensen als waar ik zoveel jaren geleden contact mee had over dit onderwerp, weer de revue passen.

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon, neurotransmitter en anti-oxidant en het kent een 24 uurs ritme. Dat betekent dat de concentratie aan melatonine in een dag schommelt volgens een bepaald patroon. Het is het stofje dat aan het lichaam het signaal geeft wanneer het tijd is om slaperig te worden en naar bed te gaan. Bij tieners die 's avonds wakker zijn en s' ochtends graag uitslapen en bij mensen met DSPS (delayed sleep phase syndrome) begint de aanmaak laat op de avond of pas in de nacht. Bij mensen in ploegendienst is de aanmaak verstoort. Een slechte synthese van melatonine is een bekende risicofactor voor het ontwikkelen van borstkanker.

Eigen ervaring

Het is even geleden, maar in 1999 deed ik zelf mee aan een wetenschappelijk onderzoek, dubbelblind gerandomiseerd, naar melatonine. Ik gebruikte 6 weken lang op voorschrift van een neuroloog dagelijks 5 mg melatonine. Ik kreeg de placebo en daarna de werkzame stof, en kon goed het verschil in effect merken. Na een aantal weken het echte middel genomen te hebben werd ik echter zieker. Ik kreeg vooral extreme spierslapte in vooral mijn benen en tegen mijn slaapstoornis heeft het helaas niet geholpen. De artsen die ik erover sprak hebben er geen verklaring voor kunnen vinden. Dus, vers afgestudeerd als wetenschapper, ben ik het zelf gaan onderzoeken. Ik ken mijn lichaam dus kon me niet voorstellen dat ik de enigste was. Ik plaatste een oproepje in het blad van de ME-stichting. Melatonine werd toen veel gebruikt onder ME patiënten en slaapproblemen komen vaak voor bij deze aandoening. En ik kreeg diverse verhalen van mensen via e-mail en telefoon over slechte reacties.

Mijn biochemische kennis als bioloog kwam me goed van pas. Ik dook in de materie, las veel artikelen en heb vele lotgenoten, artsen en onderzoekers erover gesproken. In de literatuur was echter bijzonder weinig terug te vinden over de negatieve ervaringen en ook onder onderzoekers en behandelaars stond melatonine nog altijd bekend als een veilig middel. Zeker in vergelijking met reguliere slaapmedicatie. Mijn bevindingen hebben o.a. geleid tot een lezing, een aantal interviews, een rapport van de wetenschapswinkel en een artikel in MEdium (blad van de MEstichting). De lezing hield ik in 2001 in Bilthoven bij vereniging ME-huis.

Zelf natuurgeneeskundig therapeut geworden

Uiteindelijk heeft het werken met zieke mensen mijn interesse gewekt en ben toen zelf therapeut geworden. Ik vond en vind het boeiend individuele oorzaken van de ME van mensen te achterhalen en met de behandeling van ME-patienten en aanverwante 'lichamelijk onverklaarbare aandoeningen' aan de slag te gaan. Verder vond ik de verhalen van andere mensen over hun zoektocht naar genezing zeer boeiend en merkte ik dat ik graag informatie uitwissel en mensen verder wil helpen op hun pad. In het bijzonder door middel van inzet van natuurlijke middelen. Inmiddels heb ik er de nodige kennis over opgedaan en ben ik vele levenservaringen rijker en is dit verhaal over melatonine nog wel te lezen op mijn website. Maar in mijn persoonlijke leven speelt het dus al lang geen rol meer.

Wijl je meer lezen over wat ik als natuurgeneeskunde voor je kan betekenen, lees de homepagina. Voor uitstekende resultaten bij slaapproblemen, depressie, burnout, uitgeputte bijnieren, vermoeidheid en spijsverteringsklachten. Maak gelijk een afspraak.

Contra-indicaties melatonine gebruik

Volgens de literatuur mag je melatonine niet gebruiken als je veel last hebt van allergieën, een auto-immuunziekte hebt of ernstige problemen hebt met ontgiften (lever/nieren). Ook bij kinderwens en zwangerschap moet je uiterst terughoudend zijn met het gebruik van melatonine. In hoge dosis (de literatuur heeft het over bijvoorbeeld 300 mg) werkt melatonine als een anti-conceptie middel. Daartoe is het nog onderzocht als mogelijk alternatief, maar het bleek toch niet geschikt genoeg. Maar dat geeft wel aan dat het een wisselwerking kan hebben op andere hormonale systemen in het lichaam en dat je het niet altijd ongestrafd kan gebruiken.

Mijn ervaring is dat men melatonine ook beter niet kan voorschrijven in het geval van een acute virusinfectie of een nog altijd sluimerende virusinfectie. Melatonine heeft in deze gevallen vermoedelijk een ongunstig effect op het immuunsysteem. Deze aanwijzing kwam ook uit het onderzoek bij de wetenschapswinkel naar voren: vooral mensen met post-virale symptomen reageerden slecht op het slikken. Zie verderop voor het rapport.

Verschillend

Wat ik er vooral van geleerd heb is dat mensen zo enorm onderling verschillen. Dat verschil zie je ook terug in de verwerking van de ingenomen melatonine. Het zogenaamde 'first pass effect' van melatonine is namelijk enorm uiteenlopend! Dat betekent concreet dat de ene gebruiker veel meer van de melatonine in de bloedbaan opneemt dan de ander. Dit verschil kan oplopen tot een factor 25! (Verschil tussen 3-76%). En dan nog is het de vraag hoe de melatonine zich in de rest van het lichaam gedraagd, daar zullen ook individuele verschillen tussen zitten. Ik vind dus dat je niet kan stellen dat 'een dosis' voor iedereen altijd 'het beste' zou zijn. De beste dosering kun je m.i. het beste in de samenwerking van behandelaar - cliënt bereiken. Op individuele basis.

Opmerking: voor mij persoonlijk was melatonine geen goed middel maar dat wil zeker niet zeggen dat het voor iedereen altijd slecht is om te gebruiken. Er zijn ook veel mensen die er wel (erg) veel baat erbij hebben. Belangrijk is wel niet gelijk een te hoge dosering te gebruiken, vooral als je gevoelig van aard bent. En stop gewoon als je klachten krijgt of wanneer je klachten toenemen, wel altijd even kortsluiten met je behandelaar.

Alternatieven

Tegenwoordig behandel ik slaapproblemen altijd op een andere manier, namelijk door te kijken naar de oorzaken van een klacht of ziekte zit. Maar dat wil niet zeggen dat ik het gebruik van melatonine voor iedereen afraad. Het is echter niet zo dat men aan melatonine een 'gebrek' heeft vergelijkbaar met een vitamine - of mineraal tekort. Een mineraal krijg je als mineraal binnen via de voeding maar de stof melatonine maak je zelf aan uit een bepaald aminozuur. Dus er is in die zin geen tekort aan inname maar een slechte / beperkte synthese (=aanmaak of productie). Bepaalde supplementen kunnen wel de eigen productie van melatonine (en het verwante serotonine) makkelijker maken. Melatonine wordt gesynthetiseerd uit een aminozuur met behulp van een aantal gezonde voedingsstoffen. Die hebben we ook in huis. Mensen melden vaak een betere nachtrust en minder problemen met inslapen. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Slecht slapen (juni 2013 toegevoegd)

Veel mensen die deze site bezoeken googelen op melatonine omdat ze slecht (in)slapen. De afgelopen jaren heb ik talloze keren meegemaakt dat mijn natuurgeneeskundige behandeling (zonder melatonine) uiteindelijk ook in een (veel) betere slaap resulteerde. Meestal is dit het gevolg van een multidisciplinaire aanpak. Dus geen kant-en-klare oplossing zoals men vaak verwacht (en dus op zoek gaat naar 'het' pilletje) maar een echte aanpak van de OORZAAK of oorzaken van de klacht. Wil jij daar ook mee aan de slag? Neem gerust contact op voor een afspraak!

Een gebrek aan gezonde voedingsstoffen kan een van de oorzaken zijn.

Wat ik hier nog extra in de schijnwerpers wil zetten is het effect van Holistic pulsing. Deze zachte massagevorm is een weldaad voor beter ontspannen en meer lichaamsbewustzijn. Gecombineerd met bepaalde kruiden en voedingssupplementen werkt het dubbel effectief. Dus wil je echt diep ontspannen, neem contact op voor meer informate / een afspraak. Hoe beter je kan ontspannen (ont-stressen), des te beter kan je ook kunnen inslapen. Bovendien kan je dan makkelijker achter andere oorzaken van pijn en ellende komen doordat je meer in je kracht gaat staan en dingen kan herkennen.

Wel leuk: hoger IQ (oktober 2014 toegevoegd)

Wat wel weer leuk is om te lezen is dat avondmensen vaker creatief zijn en een hoger IQ hebben. Het staat hier te lezen.

Slaappatroon bij baby's (februari 2014 toegevoegd)

Ik volg met belangstelling de blog van lactatiekundige Marianne. Nu heeft ze een mooi stuk geschreven, zie 'positief opvoeden Drenthe deel 7'. Ze bestrijdt het hardnekkige idee dat baby's zouden moeten leren om een gezond slaappatroon te ontwikkelen. Marianne legt deskundig uit dat de hersenen van baby's simpelweg nog niet rijp genoeg zijn om te kunnen leren. Het deel van het brein dat al wel vroeg ontwikkeld is is dat wat nodig is voor een hechting met de primaire opvoeders. En in slaap vallen doet het gewoon als het moe is, genoeg heeft gegeten en zich prettig en veilig voelt. Niet als een of andere volwassene heeft bedacht dat jou kindje op een zelfbedacht tijdstip al dan niet na een vreselijke tijd huilen uiteindelijk in slaap valt. Wat het kindje daarvan namelijk wel leert is dat er geen mensen zijn die om hem/haar geven als het zich niet veilig voelt. Voer voor het kweken van gestresste zich onveilig voelende volwassenen. Mogelijk dat dat een van de redenen is dat mensen op latere leeftijd slaapproblemen ontwikkelen. Meer over de kindertijd, borstvoeding en veilige hechting op deze eigen pagina.

De blog van Marianne, Borstvoedingscentrumpantarhei.blogspot, scrol naar 19 februari 2014.

Update Marcel Smit, neuroloog Ziekenhuis Ge

ldersezp